dimecres, 18 de març del 2020

Llavor


Il·lustració: Joana Matallana

* * *

Llavor
Albert López Vivancos

La humitat. Sí. Això va ser, la humitat. La vaig sentir de cop, com si una sageta em travessés el cos; com si un tro, que segueix fidel al llamp, esclatés per sorpresa ben a prop; com aquella mirada inesperada...
La consciència es va apoderar de l’ànima i tot va tenir sentit. Lentament, cadascuna de les parts del cos van anar apareixent, o potser, reapareixent. Dits que es mouen oprimits per la terra humida que els envolta; mans i braços i peus i cames; el tors que comença a recargolar-se intentant fer-se espai i deslliurar-se; el cap... i l’esperit, sobretot l’esperit.
Un crit, previsiblement eixordador, va començar a sorgir de l’estómac i va anar pujant a la recerca d’una sortida. Amb un gran esforç, amb el crit empenyent des de la gola, la boca es va obrir omplint-se de la terra amb regust d’humitat. I el crit, clarament eixordador, en deslliurar-se, va remoure les entranyes d’aquells que un dia van deixar caure el cos inert dins el clot; va remoure les entranyes d’aquells que un dia van abocar la terra al seu damunt; va remoure les entranyes d’aquells que aquell jorn, lluny ja de la memòria de molts, van decidir convertir en anònim aquest ésser que era i segueix sent. Un crit eixordador que resta soterrat però que ressona en la memòria de qui no vol oblidar.
La terra m’envolta i al meu damunt la vida sorgeix. Soc llavor per la consciència d’una humanitat deshumanitzada. Soc llavor que restarà per sempre clavada com la sageta que va travessar el meu cos. Soc vida malgrat que alguns em van voler mort.